«وَ الَّذینَ یَقُولُونَ رَپَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواچِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً»
و کسانی که می گویند: «پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مایه روشنی چشم ما قرار ده، و ما را برای پرهیزگاران پیشوا گردان!»
و عن الحاکم الحسکانی الحنفی عن ابی سعید فی قوله تعالی «هب لنا» الآیه.
قال النبی صلی الله علیه و آله : قلت: یا جبرئیل من ازواجنا؟
قال: خدیجه.
قال: من دریاتنا؟
قال: فاطمه و «قره عین».
قال: الحسن و الحسین.
قال: نواجعلنا للمتقین اماما»
قال: علی علیه السلام.(1)
و ذکره المجلسی (ره)
و علامه مجلسی (ره) شبیه همین روایت را ذکر نموده اند.(2)
و عن الحکیم الفیض الکاشانی (ره) و فسر ایضاً بالنبوه و بالفرآن و بخدیجه رضی الله عنها فان جمیع اولاده صلی الله علیه و آله منها سوی ابراهیم.
و فی تفسیر القمی(ره) سوره الفرقان (ازواجنا) خدیجه.(3)
حاکم حسکانی از قرآن پژوهان نامدار اهل تسنن در این مورد آورده است که پیامبر گرامی در تفسیر این آیه فرمود:
پس از نازل شدن این آیات از فرشته وحی پرسیدم: منظور از «ازواجنا» کیست؟
پاسخ داد: خدیجه علیها السلام است. و «ذریاتنا» فاطمه علیها السلام و دو نور دیده اش حسن و حسین علیهما السلام هستند و در جمله ی «و اجعلنا للمتقین اماما» منظور حضرت علی علیه السلام است.
مرحوم «فیض کاشانی» در تاویل همین آیه می نویسد: « منظور از آن،مقام والای رسالت، قرآن شریف و یار و مشاور پر اخلاص پیامبر خدیجه علیها السلام است که نسل سزاوار صلی الله علیه و آله از او است.(4)
و تفسیر قمی نیز بر آن است که منظور از واژه ی «ازواجنا» در آیه ی مورد بحث حضرت خدیجه علیها السلام است.(5)
-----------------------------------------------------------------
1- شواهد التنزیل، ج1، ص 416، تاویل الآیات الطاهره ، ج1، ص 385 ؛تفسیر قمی، ج2، ص 117.
2- بحارالانوار، ج66، ص 263.
3- تفسیر قمی، ج2، ص 117.
4- علم الیقین فی اصول الدین، ج2، ص 986.
5- تفسیر قمی/ ذیل آیه 74 سوره فرقان.