خانه حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها

(0 رای‌ها)

خانه ی منسوپ به حضرت خدیجه سلام الله علیها، محل زندگی مشترک پیامبر صلی الله علیه و آله و همسرش خدیجه و محل تولد فاطمه زهرا سلام الله علیها بوده است. این خانه مورد عنایت و توجه مسلمانان بوده و یکی از بهترین کان های مکه شناخته می‌شده است. در نقشه ای که از این خانه وجود دارد، مصلای رسول خدا صلی الله علیه و آله و مولد فاطمه سلام الله علیها در آن مشخص گردیده است. بر اساس نقل های تا ریخی، محل تولد حضرت زهرا سلام الله علیها در خانه ی مادرش خدیجه بوده که خانه ی یاد شده نیز در شعب ابی طالب قرار داشته است.

پس از هجرت پیامبر صلی الله علیه و آله، عقیل این خانه را تصرف کرد؛ گویا نزدیک تر از او به رسول خدا صلی الله علیه و آله کسی نبوده تا در آن حیص و بیص فشار قریش، خانه را تصرف کند. بعدها معاویه خانه ی یاد شده را از عقیل خرید و آن را تبدیل به مسجد کرد. در نزدیکی همین خانه، ابوسفیان نیز خانه ای داشته است. این همان خانه ای است که رسول خدا صلی الله علیه و آله در فتح مکه فرمود: «دخل دار ابی سفیان فهو آمن».(1)

به نوشته ی محمد طاهر کردی، روی این محل، در گذر تاریخ، بناهای فراوانی ساخته شده و آخرین آنها بنایی است که به عنوان «محل ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها» ساخته اند. بانی این بنا نیز شیخ عباس قطان شهردار مکه بوده که به سال 1368 قمری، در آنجا محلی برای حفظ و قرائت قرآن بنا کرد. این بنا تا زمان تالیف کتاب کردی ، به عنوان مدرسه ی حفظ قرآن برقرار بوده است.(2) پیش از این، در دوره ی عثمان، در محل خانه خدیجه، تمیه ای ساخته شده بود که به نام «تکیۀ السیدۀ فاطمه» شهرت داشت.(3) در بازسازی های اخیر، محل خانه ی خدیجه و مدرسه ی یاد شده از میان رفته است.(4)

فاسی می‌نویسد: سه نقطه در این خانه وجود دارد که زیارت می‌شود: نخست «مولد فاطه»، دوم جایی که آن را قبۀ الوحی می نامند و سوم «المخبأ». وی سپس می افزاید: در آن، جاهای دیگری است که صورت مسجد دارد. به نقل محب الدین طبری ، این خانه بهترین مکان ها، پس از مسجد الحرام است.(5)

این خانه مکان ولادت فرزندان حضرت خدیجه سلام الله علیها می باشد.(6)

قال ابوجعفر: و کان منزل خدیجۀ یومئذ المنزل الذی یعرف بها الیوم، فیقال: منزل خدیجۀ، فاشتراه معاویه، فیما ذکر- فجعله مسجداً یصلی فیه الناس، و بناه علی الذی هو علیه الیوم لم یغیر. و اما الحجر الذی علی باب البیت عن یسار من یدخل البیت، فان رسول الله صلی الله علیه و آله کان یجلس تحته یستتر به من الرمی اذا جاءه من دار ابی لهب، و دار عدی بن حمراء الثقفی خلف دار ابن علقمه، و الحجر ذراع و شبر فی ذراع.

و لقد انفقت خدیجۀ کل اموالها طائعه راغبۀ، لیس علی النبی صلی الله علیهو آله و انما علی الدعوۀ الی الاسلام و فی سبیل هذا الدین ... و یری البعض: انها کانت تمتلک عصب الاقتصاد فی الجزیره العربیه کلها ... و قد انفق النبی صلی الله علیه و آله کل تلک الاموال علی المسلمین فی الظروف الحرجۀ التی واجهوها، ابّان اضطهاد قریش و حصارها الاقتصادی لهم.

و کانت تلک الاموال تنفق لسد رمق المسلمین، لاذین یعانون اعظم المشاق و الآلام، فی سبیل اسلامهم و عقیدتهم ... و هذا معنی قولهم: ان الاسلام قام باموال خدیجۀ.(7)

به نقل از ابوجعفر: سنگ درب ورودی در سمت چپ خانه خدیجه پناهگاه پیامبر صلی الله علیه و آله در برابر سنگ پرانی های افرا خانه ابولهب و عدی بن حمراء ثقفی است و مساحت این سنگ یک ذراع و یک وجب در یک ذراع می باشد.(8)

استقبال خدیجه از پیامبر در همین خانه هنگام آغاز رسالت آسمانی پانزده سال بعد از زندگی مشترک با وی می باشد.(9)

 

-------------------------------------------------------------------------

1- تهذیب الاحکام، ج6، ص 136؛ بحارالانوار، ج21، ص 103.

2- التاریخ القویم، ص 174.

3- همان.

4- آثار اسلامی مکه و مدینه، ص 155.

5- العقد الثمین، ج1، ص 98.

6- - السیره النبویه الصحیحه، ج1، ص 113؛ فاکهی، اخبار مکه، ج4، ص 7.

7- - زوجات النبی صلی الله علیه و سلم و اولاده، سیره و تاریخ، ص 67.

8- همان، ص 67.

9- موسوعه آل النبی علیه الصلاۀ و اسلام، ص 455.

خواندن 4619 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

جستجو در کل مطالب